Thursday, December 25, 2008

AyAh GiE YaNg CaKaP...GiE SaMpAiKaN...

salam..

satu hari tu gie balik umah kat serting kan...
sehari sebelum balong nikah.. gie borak ngan ayah gie... 
masa tu kawan gie dri pd pun dtang...M.. nama die.. budak ni come.. (ada berkenan?)
boleh tahan .. lawa..sampai abang gue yang nak kawen tu pon bleh gaduh ngan bangah gie supaya jgn kaco si M ni.(opsss!!! joke2..).. heehe.. 
yela kan dedua abang gie tu dah berpunya.. mane boleh kaco.. 
yang M ni pon dah ade pakwe.. nengok gie je yang xde.. 
ini di sebabkan jagaan kedua ibubapa gie.. 
klu x habis ar prinsip gie nak cinta lepas kahwin...(ish ape yang gie melalut ni)
ade ape dengan cinta.. cinta tuhan itu lagi bermakna... 
berbalik ke point asal... 
masa kejadian..tepat pukul 12 tgh malam sampai 4.30 pagi..(jeng2..lagu p ramlee sikit)

firstly, ayah cite pasal hidop die dulu... lawak gile... ayah cakap dulu cite2 ayah nak jadi penjual ais krim... haha... 
tapi selepas beberapa tahun..lepas jadi juru ukur felda,penoreh getah, pengerusi pmg, pastu menganggur, barula dapat jadi cikgu sekolah.. eh silap.. peruncit... 
ha kan dah tercapai cite2 beliau..kan kedai runcit ade jual ais krim.. hehe.. sebenar nye bile dipikirkan balik kenapa ayh gie nak jadi penjual is krim logik gak.. 
sebab... ayah gie ni asal dari seri menanti.. pastu plak pendalaman..
nak kuar pon susah.. kan.. (masa dululah..)
masa sekolah dulu pon.. ayah gie cakap bebudak sume suke bercite2 nak jadi samada pemandu lori, tukang kebun atau penjual ais krim... 
mane ade kate nak jadi dr ke.. nak jadi ir ke..nak jadi judge ke.. mane ade.. 
kenapa nak jadi penjual ais krim... ayah kate.. 
mase dulu die selalu tgk penjual ais krim best sgt.. 
pade fikiran ayah klu jadi penjual ais krim ni dapat la mkn ais krim hari2..ayah cakap.. 
dulukan keluarga susah so bile dapat beli sebatang ais krim macam satu nikmat yang terhingga..
macam kalau sekarang kite makan kat hotel 5 bintang..perghh.. 
tgk betapa susah nye org dedulukan.. 
nasib baik gie lahir lambat...fuh.. klu x cite2 gie nak jadi ape la yek... hehe..

dalam kate2 ayah yang paling gie ingat mase borak haritu... adelah.. ini... hehe..

orang cina

bile sensorang : minum candu..(pelikan.. tapi ayah gie cakap ni cia dulu2..)
bile berdua:pikir camne nak meniaga
bile berkumpulan: buka bisness

orang putih

bile sensorang: bukak bisness
bile berdua: pergi minum arak
bile berkumpulan: berparty( betul jugak kan..)

orang india

bile sensorang: senyap sunyi
bile berdua : bising gile..
bile berkumpulan: bergadoh sokmo...

orang melayu(ni yang sedap nak cite ni..)

bile sensorang: tido...zzzzz
bile berdua :mengumpat..(dulu pompuan je.. skarang lelaki pon same je...Ya Allah jauhkan diriku dari sifat ini)
bile berkumpulan: pergi buat rombongan cik kiah...

TETAPI

muslimin+muslimah yang sejati...ini yang dia buat..

bile sensorang: bibirnya basah dengan zikir kepada Allah
bile berdua: saling ingat mengingati antara satu sama lain..tentang baek dan burok..
bile berkumpulan: berjemaah.. menuju ke jalan yag diredhai...
.

bile dipikirkan balek... menjadi seorang yang memegang teguh pada lebih baek dari mejadi bangsa sediri.. sesungguhnya islam untuk semua...syukur dapat jadi orng islam dari kecik lagi...

p/s:
ayah gie pon cakap hubungan dengan Allah tu penting untuk mendapat kebahagiaan dunia dan akhirt...keyla.. tu j nak cite hari nie... selamt mencuba dan selamt beramal...hehe..

-gee-

2 comments:

  1. wah terbaik psnn ayah gee tu suka sgt entri ni ^^

    ReplyDelete
  2. Haha.. lama gila entry ni.. x sangka ada org nk baca lagiii..
    Kikii.. hmmm.. tulah.. saya suka kalau borak dgn ayah saya..
    P/s: doraemon sekarang pon tiba2 nak tukar cita2.. jadi isteri org boleh x... kyaaaa!!!(ok... moood gatal.. jgn layan..^)

    ReplyDelete

mesin berkata-kata

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

~KeNaNgAN~hARaPaN~ImPiAn~MaSa HaDaPaN~ Copyright © 2012 Design by Ipietoon Blogger Template