Saturday, December 22, 2012

KeLuArGa

salam..

hari ini saya nak buat entry touching sikit..
hahaha~~

saya ada keluarga..
keluarga saya adalah family saya..
dalam setahun saya hanya berjumpa mereka beberapa kali sahaja..

hal ini berlaku semenjak saya di tingkatan satu lagi..
saya jarang pulang ke rumah..
kadang-kadang saya balik rumah..
rumah saya berubah dari rumah kayu ke rumah batu..
bila saya balik rumah..
secara tiba2 kereta ayah saya bertukar ganti..

adik-adik saya yang saya tinggalkan dahulu..
dari baby lepas saya balik, beliau dah nak menghabiskan sekolah rendah beliau..
paling sadisnya adalah..
adik lelaki saya yang saya tinggalkan masih lagi tidur di celah ketiak mak saya sudah mahu mendirikan rumahtangga..
sungguh saya tidak sangka..

MyEm0.Com

sewaktu saya meninggalkan rumah.. saya tidak ada seorang kakak pon..
tiba-tiba saya balik saya terus dapat dua orang kakak dengan pakej anak saudara sekali...
dan kini bertambah lagi seorang anak saudara

paling saya terkejut..
MyEm0.Com
ibu dan ayah saya..
sewaktu saya berhijrah pertama kali dahulu..
kulit emak putih mulus halus gebu..
ayah sewaktu saya tinggalkan beliau dulu..
penampilan yang segak lagi bergaya seperti jamal abdillah masa muda2 dahulu..
yang selalu mendendangkan lagu2 jamal dengan rayban nya sewaktu menghantar saya ke asrama dengan volvonya..
kini bila saya kembali kekampung..
tanda2 lanjut usia sudah mengukir di wajah2 mereka..
cuma yang tidak pernah berubahnya..
mereka masih menyambut kepulangan saya dengan senyuman..
masakan mak dengan rasa yang tidak pernah berubah..
sehingga rakan2 yang singgah memuji masakan beliau..^^

disini saya nak mengatakan bahawa..
masa itu berjalan dengan pantas sekali..
sehingga saya tidak sedar sudah 11 tahun saya merantau meninggalkan rumah..
walaupun balik sekali sekala..
tidak sama dengan kita bersama-sama mereka..

gambar2 saya bersama keluarga hanya 1/6 dari koleksi gambar saya..
saya sering tidak hadir dalam majlis bersama-sama mereka..
saya sedih juga..
saya lebih meluangkan masa bersama kawan2..
semoga tahun depan adalah yang terakhir saya berhijrah..
sudah tiba masanya saya kembali ke pangkuan keluarga sepenuhnya..
saya akan cuba manfaatkan masa yang sepenuhnya bersama mereka..
InsyaAllah..^^

MyEm0.Com

-gee-

0 comments:

Post a Comment

mesin berkata-kata

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

~KeNaNgAN~hARaPaN~ImPiAn~MaSa HaDaPaN~ Copyright © 2012 Design by Ipietoon Blogger Template