Friday, April 19, 2013

phobia....~~

salam ..
awak2 yang cantik dan hensem ciptaan yang esa semua..^^
hari ni.. untuk entry ke-2..
saya nak cerita pasal ..

PHOBIA..

ha..phobia ni adalah perasaan takut yang melampau atau takut yang tak rasional atau kebencian terhadap sesuatu..
sapa ade phobia kat sini??(kembangkan hidung masing2..)
saya selaku manusia yang kerdil..
takut kepada Allah itu adalah pasti..
tetapi ada benda lain yang saya phobia..
setiap benda yang saya phobia tu mesti ada kenangan disebaliknya..

LABAH-LABAH
kenapa?
pada satu hari yang terik mataharinya..
ketika saya di bangku sekolah rendah lagi..
saya menolong emak mengangkat  menolak tayar yang ditanam pokok kelapa kecik..
selesai menolak satu tayar..
saya beraasa sesuatu yang aneh berjalan2 didalam baju saya..
geeeliii gila..dengan perasaan empat pasang kaki yang tajam merangkak-rangkak..
lantas saya menyingkap baju..
argghhhhh!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 
saya lari kearah emak..
mak labah2!!!!!!!
ye!! saya nangis sambil mengigil-gigil..
sebelum sampai ke mak.. labah2 itu jatuh dengan sendiri..
kak liza terus menekan labah2 itu dengan kakinya..
semenjak itu saya terus trauma dengan labah2..
dan satu hari di kuliah.. sedang prof bagi kuliah..
(biasanya saya akan duduk di depan..)
tiba2 kecoh dibaris belakang saya..mengatakan ada labah kat tempat diorang..
saya secara automatic..bangun dan blah..muahaha..
(tanpa saya sedari saya dah kat luar dewan..)
adeh~~~

ULAT BULU
sedang seronok bermain bawah pokok rambutan cik talib..
(ye saya suka main sorang2.. sebab anak pompuan tunggal masa kecik dulu~~)
tetiba tangan rasa gatal yang teramat sangat..
sedang elok sahaja..
seekor ulat yang berbulu warna merah menyala..
berbadan kuning pekat dan bermata hijau..
menjalar di tangan kerdil itu..
saya terus masuk bilik air..
mak dan ayah takde..
saya memandang baju itu sejam lamanya..dengan tangan yang membengkak di beberapa daerah
dan kemudian saya belasah baju tu sepuas-puas hati saya..
tetapi pelik ulat yang berbulu itu telah hilang dari pandangan..
dan sehingga sekarang saya xkan lupa..
bahayanya ulat bulu..adeh..

AMBIL SERAI
seorang manusia sedang leka mengambil serai di hadapan rumah..
atas permintaan kak liza nak masak gulai masak lomak cili padi yang femes itu..
psssttt..pssssttt(terdengar bunyi mendesah-desah..)
tapi tidak di hiraukan oleh nya..
psssstttt..pssstttt..(semakin kuat pula bunyinya..)
dia pon menoleh ke belakang..
ye.. seekor makhluk tengah mengembangkan tekaknya..
menyambut kedatangan saya..
lantas saya tersentap dan saya melompat ala2 lompat galah dan mecederakan batang serai kak liza..
sambil menjerit-jerit kegirangan ketakutan..
cik talib segera kearah anak perempuannya..
kenapa kakak?
ular yah!!!
kemudian saya terus masuk kerumah..
berjanji xkan ambil serai lagi..
dan tugas itu diserahkan kepada orang lain..
tapi yang peliknya.. saya x salahkan ular tu..^^'

CERITA SERAM
cerita seram ni bukanlah cerita hantu semata-mata..
tetapi cerita yang macam final destination ke, the saw, anaconda  ke..
dan ye.. itu cerita favourite kak liza dan cik talib..
yang ganas tahap melampau..(berdarah sana sini..)
dan mak pernah ajak saya teman dia tengok cerita orang makan orang..
masa tu saya umur 12 tahun..
dan ye..
saya demam sebulan..
saya menangis secara tiba2 tanpa sebab...dan berlanjutan berbulan-bulan lamanya..
dan saya x boleh duduk sorang2..nanti saya nangis..
(saya rasa semua orang suka makan orang..)
kemudian mak saya x pernah ajak saya teman dia menonton filem2 kegemaran dia lagi..
dan start dari itu saya lebih suka duduk dalam bilik masa diorang tengok cerita sama2..
sambil menekup telinga didalam bilik..
(true story..)
sekarang kalau orang tengok cerita seram ..
saya akan pejam mata dari awal cerita sampai habis cerita..

p/s: saya nak letak gambar.. tapi bila gugel..tak sanggup saya nak save dan letak kat page ni..hahaha.. maapkan saya..adehhh~~~

-gee-

36 comments:

  1. I thought Doreamon takut dgn tikus je, byk juga benda yg dia takut. I also scared with scary movie, but not phobia to watch just usually I choose not to.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahah cik condoriano..
      yang ni doraemon versi malaysia..
      phobia dia meluas sikit..
      yeay..(give me five!!!)
      saya pon sama jugak choose not to..
      if i watch.. it will be trouble for me and the one who i will watch with..^^hahaha~~

      Delete
  2. akak fobia pada hujan....

    masa hujan lah Allah ambik mak n ayah akak....
    sekarang ni bile hujan terlalu lebat..rasa gelisah tak tau nak gi kemana...

    tapi hujan tu membawa 1000 rahmat yang kita tak tau kan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hujan..
      ye hujan itu membawa 1000 rahmat..
      nasib tidak baik untuk kak eita..

      takziah kak eita..
      maafkan saya membuatkan akak teringat kepada mak dan ayah akak..
      Al-fatihah...

      Delete
  3. yeay!gee pandai! betul makna jangok tu..hehe.
    akak phobia tempat tinggi.ketar lutut tau. pacat satu lagi.sure lari lintang pukang mcm gee takut labah2 tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ngeeee~~('o_o') tenhah kembang hidung ni..^^

      5 tahun duk kelantan kak..^^
      wuhu~~ saya suka tempat2 tinggi ni..haha.. akk jangan naik roller coster.. nanti akak pensan.. ikhlas nasihat dari saaya..^^

      Delete
  4. owh nak sep sep tepuk amai amai tang ular dan movie seram.mmg smpi skrg tak blh tgk gambar ular kt majalah/paper walaupun kartun!!!kalau kat majalah kak lea akn stapler page tu!!!!pernah masa drive gi ofce nmpk ular melintas nyaris kak lea terbabas........

    crta seram.....owh tak blh tgklah.bukan setakat hantu2 tapi movie thriller...cth mcm i know what u did last summer...akk menjerit2 berdebar2 masa si pemangsa nk larikan diri....dr tikaman pisau ke..kapak ke...dll

    wah gee menakutkanlah yg nmpk ular ms nak ambil serai tu..selalunya daun pandan sejukk,port ular tu huhu.mama akk lagi best ms kt kg dulu dia msk toilet yg jns kt luar,ms tgh best2 buang air elok je ular melingkar mama mmg thn nfs dan syukur ular tu sdri kuar dr toliet mgkn bau toooekkkk tu terlalu wangi ahhahahahahahahaha!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. owh..ok(sambil menepuk tangan..pok amai2..)
      same!! saya akan mengoyakkan terus..
      pernah dulu saya terbukak buku penuh dengan labah2 punye gambah..terus saya humban.. takut nak cerita macamana pon x tahu..^^adeh..
      bahayakan kalau phobia ni.. bahaya betul akak ni.. hati2 lain kali..ingat orang tersayang macam saya ni..

      ye cerita seram.. saya x paham kenapa orang nak buat cerita seram ni.. cuba buat cerita suweet2 ke.. takde kena kencing manisnya..kan..^^ saya x boleh betul tengok cite bunuh2 orang ni.. saya boleh mimpi ngan demam tau.. uisshhh~~~
      boleh lah geng ngan kak lea tengok cite yang sopan2 je..^^

      uish kak.. phobia die.. saya x berani dah dekat ngan pokok serai tu.. besaq tengkuk die kak.. uish.. tabah mama akak.. kalau saya dah lama pengsan tu..

      p/s: saya akan mengecutkan badan saya kalau jumpe gambo ke.. secara live.. sebijik macam kura2..serius..^^

      Delete
    2. hahahaha give me twenty kaki tangan semua sep sep hahahaha....crta sopan2 ok gak tu. crta animasi pun dh seksi....filem msia byk peluk2...tgk doraemon jelah ye ^^

      Delete
    3. hahahaha... x cukup ni.. canne..^^
      adeh...yelah tengok doraemon..
      cume kene nasihat sizuka pakai skirt labuh sikit..weee~~~~

      Delete
  5. baru nak ajak pi tengok cite seram..hukhukhuk
    takpa..kita tengok cite doraemon je laa..nak?


    cheq fobia dengan serangga kecik kecuali semut, labah2 tu memang termasuk sekali fobianya, cicak disebabkan dia pernah jatuh depan-depan mata (walaupun ada kawan panggil cheq cicak)and lipas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. errr.. ape cite seramm.. arr.. cik pergi dululah.. nanti gee ikut.. nak pergi tandas..lalala(3 jam kat tandas..)

      uish semua serangga?..hahaha takut lipas yer.. gee lipas ni.. main jentik2 jer..kikiki^^

      Delete
  6. haha lawak la ngan serai pon bole fobia, kene peti serai kat pasar je la pasni =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. serai tu bukan sebarang serai.. serai tersebut hampir mngamcam nyawa.. patik tuanku..^^
      hahaha,,...

      pasni pergi pasar jerlah.. main tunjuk2.. ye x..^^

      Delete
  7. labah2 n ular bende menakutkan!
    seram!
    sure trauma

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeay!!!
      betul3.... sangat trauma..
      boleh pengsan saya..^^
      walaupun beliau x kacau kite..wee~~^^

      Delete
  8. Replies
    1. laaarriiikkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk ok noktah..^^

      Delete
  9. leh bagi bagi no phone kat emel akak tak?..doraemon dah bersedia nak masuk kotak ni...hehehhehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. kak eita!!!
      serius ke!!!!!
      kyaaa!!!!!!!
      x sabar2!!!!
      arghhh!!!!!!
      suke2!!!!!!!!
      nak lompat2!!!!!!
      arghhh!!!!!!

      fuh..~~~~

      Delete
  10. ahhaahhaha.. samalah.. labah2.. lipas..
    binatg yg ada banyak kali..
    serious ,, ika geli..eee! ika baca entry ni dh geli dh..
    kalau bab ular dan ulat bulu..
    ika xpernh jumpa bintg ni depn mata..
    kalau ular yg dh mati tu adalah jumopa,eheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahahaha...sama eh.. meh ..give me five babeh..^^
      haha.. tapi lipas saya x takut.. main2 salam lagi dengan beliau..
      sebab tak pernah ada kisah silam dengan beliau..kikiki..
      geli ye..
      sebab tu kak gee x boleh nak letak lansung picture makhluk tersebut.. nanti pensan..^^

      Delete
  11. yuuuuuuuuuuuuuuuuuhuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu

    ReplyDelete
    Replies
    1. kyaaaaaaaahaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa^^

      Delete
  12. akak tersangat2 takutkan ulat..tak kira la spesis apa,kecik ke,besar ke...jgn main2kan akak..mau putus persaudaraan hehe..
    ulat dalam nangka/cempedak busuk,yg melompat2 tu tu pun akak terjerit2 kalau tgk..

    ReplyDelete
    Replies
    1. errr.. takut ulat.. saya takut ulat bulu jer... hehehehe..(tiba2 rasa nak wat jahat pulak..)
      eh x mau la nanti putus ikatan persaudaraan kita..weehee~~

      Delete
  13. Waa mcm2 jenis fobia cik doraemon..ayu plak fobia ngan katak sbb katak tu tido dlm kasut skolah..asal msk kaki dlm kasut ade rasa benda lembik cmtuh,mau tak campak kst skolah jauh2..eiii geli la huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahah.. saya adalah manusia biasa yang di ciptakan Allah.. phobia mmng banyak..adeh~~~
      katak?
      ahahaha..sama macam abang saya!!
      seriua!!
      dia akan berjalan sejauh 3 meter dari tempat2 yang berisiko tinggi ada katak!!sangat lawak..^^

      err..saya dulu pernah belah katak..untuk eksperimen..hmmm~~~

      Delete
  14. huwaaaa!!!k'imi pn takut ngan ular........pssttt..k'imi takut ngan semua binatang x trmasuk semutla ,ahahh!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ehhh!! k'imi jangan nangis.. nah tisu..
      kesat hingus tu..
      pssttt malu anak akak tengok..hehehe..
      ni tahap x boleh masuk zoo langsung ni..adeh^^

      Delete
  15. sy pling phobia ngn dentist .. i dont know y .. hari tu g klinik sbb gigi sakit, dye punye gerun smpai tangan sejuk gile, time baring kat kerusi, doc terpegang tangan sy then ask " u'r hand so cold" sy terperanjat giler2.. hhmm =( now the situation jd blik... kne g root canal .. tp takut ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. lah... jangaan phobia.. rileks jer..
      kami x makan orang pon hehehehe~~~
      sampai sejuk tangan ala.. ini di namakan white gown syndrome..hahaha..
      ok2.. maap2..saya janji x nak gelak..
      macam ni.. ape kata awak selalu pergi check gigi kat klinik gigi.. pergi cj=heck saje2.. xyah wat rawatan.. lama2.. perasaan takut tu akan faded away..trust me..^^

      root canal.. x sakit..patient saya sampai tidur..hohoho^^

      Delete
    2. seriously? tp sy rase kne kt gg depn.. nnt x lawa lh.. waaaa~~~
      mcm ny, sy just tampal je gg depan, tp doc ckp kne wat rawatan akar, then sy search youtube , ngeri lah.. wat mse skang belum g wat rawatan ag, ade kesan ke klu lmbat buat rawatan?

      better g swasta or kerajaan .. advise please ...><

      Delete
    3. betul.. gigi tu dah mati pon..hihi.. lagipun die akan bagi bius dulu supaya.. kita x rasa ape2 pon masa buat rct tu..^^
      mmg biasa gg dpnlah die buat.. ade jugak kes buat gigi belakang.. hee..
      memg ade komplikasi maacam gigi berwarna.. tetapi.. kita boleh buat crown atau bleaching.. jadi lawalah balik.. kalau x buat.. nanti akhirnye gigi kena cabut.. lagi kesian..kan~~
      baik buat cepat2..^^

      tak kisah sebenarnya.. swata atau kerajaan.. tapi kalau nak cepat better swastalah..^^

      Delete

mesin berkata-kata

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

~KeNaNgAN~hARaPaN~ImPiAn~MaSa HaDaPaN~ Copyright © 2012 Design by Ipietoon Blogger Template