Saturday, May 4, 2013

auoch.. gigi ku patah!!!

salam..

di jadikan cerita..

satu hari ajoy main2 bola dengan kawan beliau..
sungguh gembira hati beliau..
malang tidak berbau..
gedebuk!!!

-mama!!!papa!!! ghighi ajoy patah..
(sambil berlari-lari teresak-esak kearah mamanya yang tengah masak di dapur)
-mama ajoy panik..
ape yang perlu dilakukan?
jadi ape?

jadi..
cerita hari ini ..

kan ramai yang ade anak yang bawah umur..
gigi mereka pun baru tumbuh..kan..
anak2 biasanya..
suka main kejar sana.. kejar sini..
lepas tu jatuh..
biasanya.. bila kanak2 jatuh..
terutama bahagian kepala mesti benjol sana sini..
ha.. itu penting bagi ibubapa untuk merawatnya..letak antiseptic atau ape2 yang patut..
itu dari segi perubatannya lah..

yang gee nak cerita hari ni..
andai kata suatu hari nanti..anak2 jatuh kemudian sesuatu terjadi kepada gigi mereka..
kalau gigi mereka patah atau tercabut..
jangan risau!!!!
gigi tersebut boleh diselamat kan..
jadi tindakan pantas ibubapa adalah sangat penting dalam masa2 yang genting ni..^^

tetapi hanya gigi kekal sahaja yang boleh ditanam semula kedalam soket gigi anak2..
gigi susu.. x payah yer..^^

hmm.. bila gigi tersebut tercabut dari soket gigi..
apa yang perlu Ibubapa buat adalah..
pegang yang putih jer..

1. cari gigi tersebut dan pegang bahagian crown yang putih..jangan pegang bahagian akar!!

2. basuh kalau kotor dengan air paip yang sejuk dan masukkan balik kalau boleh..kalau kanak x boleh terima..(sebab sakitkan..)

3. pegang jer gigi tu kat soket tu.. kalau dah masukkan dalam soket, gigit sapu tangan yang bersih dan pergi jumpa dr gigi dengan segera
susu segar tau..jangan susu penuh krim pulak..

4. kalau x boleh nak letak balik..jangan risau.. masukkan gigi kedalam susu segar(bukan susu segar atau low fat ke..x boleh..) atau air suling. kalau xde.. boleh letak dalam mulut kanak2.. antara pipi dan gusi mereka..(jangan tinggalkan mereka..takut tertelan pulak..^^)

5. kemudian terus pergi jumpa dr.gigi!!!

biasanya kanak2 berumur 7 hingga 10 tahun lebih tinggi risikonya gigi patah atau tercabut sebab tulang gigi mereka masih lembut ketika itu..

ingat.. anak2 yang patah gigi ni, kita kena bertindak cepat untuk selamaykan gigi tersebut..
takkan kita nak biar anak kita gigi rongak masa muda2 kan.. takkan nak pakai gigi palsu kecil2 lagi..
kesian mereka..^^

sampai di klinik gigi.. doktor gigi akan beritahulah apa treat ment yang sesuai..^^

okaylah .. itulah cerita yang gee rasa patut untuk beritahu kepada semua..
sampai2 kan yer..
ini maklumat yang penting yang perlu diketahui oleh orang ramai..
cume tulah..
susah nak tengok iklan kesihatan kat tivi tu..kikiki
peace^^
senyumlah..kerana ianya adalah sedekah..

-gee-




31 comments:

  1. ooo..macam tu ke..tp kalo terrrpatah tengah mlm kena simpan gak gigi tu ek. ye la klinik tutup tgh mlm..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha.. haah.. kak whitecappucinol..
      ye..simpan jer.. tapi lagi cebat bawa ke doktor gigilagi bagus sebab lagi mudah rawatannya..dan lebih elok prognosis gigi tu..^^

      paling bagus bawa dalam masa 60 minit..^^

      Delete
  2. Salam n morning geee ^^

    si kembar boy akak masa djh 2,kami tgh cuci rumah nk pindah.aktif sgt.masa tu lantai kan berbuih,kak lea dh kata duk diam2.dia gi main ala2 kat pantai ,konon tu buih ombak!

    hah bedebukkkk jatuh...tgk2 dia lari msk bilik,bthu dgn kembar girl.mulut masa tu dh bengkak.rupanya 2 gigi depan patah!!!nak menangis kak lea masa tu,nak marah pun benda dh berlaku.kelam-kabut bw gi klinik.setahun juga barulah tumbuh,panik jugak masa tak tumbuh2.kesian dia rongak!tu pengajaran utk dia dan adik2 yg lain,

    baguslah entri ni mn pernah tgk kt tv.sayang dr geeeeee :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kak lea..yeay!!^^

      wah!!! ade jugak yang trauma nye. adeh.. tulah kanak2.. lasak bebenor!! suruh diam ..lagi galaklah mereka..
      mesti gigi susukan.. nasib baik.. kalau gigi kekal.. nangis jugak nak buat rawatan..haha..

      saya buat entry ni pon sebab saya rasa ramai jugak tak tahu..
      saya tahu pon sebab saya belajar..dan saya rasa semua orang kena sedar pasal gigi ni..penting.. ooo..dah lah biasa gigi depan yang patah..kan malu nak senyum kalau xde gigi.. kan2..^^

      hilang self esteem budak tu nanti..^^

      sayang kak lea jugaakk!!!~~^^

      Delete
  3. hahaha.. xD oo cm tu.. leh aplikasikan utk anak2 buah ..almaklumlah anak sndiri xde lag.. ngeh4... :DD

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha.. takpe ..boleh simpan untuk anak2..haha.. tahniahlah.. boleh jadi ibu sedara yang baik lagi anggun..weee~~^^

      Delete
  4. oh mai..gigi patah....sakit petala langit ke berapa pon tak tahu..lulz..

    5 personaliti seorang bapa

    http://iniblogabangkamil.blogspot.com/2013/05/5-personaliti-seorang-bapa.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha.. wuish..seriau rase..^^

      Delete
  5. saya paling segan jumpa doktor gigi..tak sangka buleh bekawan ngn doktor gigi even dlm maya jer hehe..untungnya dpt satu ilmu yg sebelom ni tak tau ...tq dr gee :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alah.. jangan lah macam tu..huhuhu..
      Saya kawan dengan semua org.. sya belum jadi dr gigi lagi.. masih student..hehehe.. tapi kata2 tu doakan..yeay!!
      Semoga dipermudahkan..^^

      Alah.. kalau jumpe kat luar tu kalau ade rezeki.. kita boleh jadi kawan jugakk..yeay!!!

      Hehe.. boleh praktis kalau dapat anak nanti ye..hehehe
      Sama2..^^

      Delete
  6. kurang hassam tetibe msj yg ditaip td hilang
    fuh...
    robek hatiku!

    ReplyDelete
  7. tadi yumida taip...pasal nak tanye soalan kat doraemon
    penat taip ayat gramatis

    pasal apa gigi yg patah tu kene letak balik kat gusi
    fungsinya utk apa?
    utk elak pendarahan or nanti gigi tu baik spt biasa?

    then soalan ke-2

    apa tips utk gigi yg nipis?
    coz gigi yumida ni jenis nipis..risau..takut retak

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..adeh... lawak..^^
      xpe terlajak delete.. boleh taip balik kan2..^^
      nah jarum ngan benang..jahit balik hati tu ye..^^(gurau..)

      sebenarnya.. kalau gigi budak2 ni.. akar die masih x tertutup lagi.. jadi probability untuk gigi tu hidup balik sangatlah tinggi..
      tetapi kalau akar gigi tersebut sudah tertutup..
      bila kita tanam balik.. kita boleh selamatkan gigi tersebut walaupon gigi tu dah mati..dengan cara rawatan akar gigi..^^(ade saya buat entry pasal ni tajuk root canal treament)

      sebab kalau boleh kita tak nak lah gigi hilang awal..
      sebab aman sekarang dentistry lebih kepada nak guna gigi asal berbanding gigi palsu seperti implan atau yang lain..

      hmmm..gigi nipis?
      saya pon bergigi nipis jugak..
      memang takut patah..
      jadi..kalau saya..saya ambil diet untuk kuatkan gigi..
      macam.. minum banyak susu, makan ikan bilis..dan makan benda yang banyak kalsium..
      saya juga elakkan supaya makan benda beracid seperti jeruk, air gas sebab takut die menghakis gigi..^^

      Delete
    2. oooo..baru tahu
      rupanya gigi budak2 tu blh diselamatkn even dh tanggal
      x sabar nk eksperiment kat anak buah...siaplah...

      air gas tu sedap...huhuhu..kuat betul dugaan

      Delete
    3. hahaha.. macam lain jer bunyinyer..
      tapi kalau gigi orng tua pon boleh..

      sedap memang sedap..
      hah lagi satu.. kalau lah cik yumida minum air gas..jangan terus gosok gigi tau..kalau x.. lagi hebat die menghakis gigi..^^

      Delete
  8. agak2 gigi akak leh tak buat macam ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha.. kak eita.. kalau gigi kak eita tercabut.. boleh jugakk..
      lupa pulak nak tulis kat atas tu..hihihi
      terima kasih ingat kan^^

      Delete
  9. jalan jalan lepas pilihan raya.moga hari mendatang lebih baik.salam blogger:-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. selamat jalan2 awak..^^
      yea semoga aman dan damai lah hendaknye^^

      Delete
  10. bunda singgah, ziarah anak2 kat sini...

    ReplyDelete
  11. owhhhhhhh...boleh tanam balik,ye:))))))okeh2..dh tau :) thanxs for sharing :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama2 k'imi..benda kecil jer nih..
      ingat ye.. boleh praktik kalau anak2 patah gigi..^^

      Delete
  12. salam semua,
    cite bab gigi, anak dara saya pun patah gigi susu.
    dkt 2mggu dh, mkn ape pun x nk..
    risau betul dibuatnya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kak nyonya..
      lah ye ke? x pe gigi susu.. boleh dimaapkan lagi..
      akk x bawak jumpa dentist ke?
      bawaklah.. kena ajar jugak anak2 selalu jumpa dr gigi.. supaya die biasa..
      sian ke die.. :(

      Delete
  13. Salam ,nak tanya..ni berkaitan dengan gigi kekal..kalau dia bergoyang n bile terpatah still boleh tanam balik ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada rawatan sesuai untuk masalah tersebut.. sila dapatkan rawatan ye..^^

      Delete
  14. Salam..maAf menganggu..nk tnya kalu umr 18 n Gigi patah or tercabut akibat kemalangan boley tumbuh balik x?or ad Cara lain utk kekal ad Gigi?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam, gigi kekal memang tidak akan tumbuh melain kan gigi susu..

      Delete
    2. InshaAllah boleh tumbuh balik jika selalu berdoa dam bertawakal kpdNya...

      Delete
  15. Root canal dengan implant mana lahi tahan lama

    ReplyDelete

mesin berkata-kata

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

~KeNaNgAN~hARaPaN~ImPiAn~MaSa HaDaPaN~ Copyright © 2012 Design by Ipietoon Blogger Template