Tuesday, June 11, 2013

bukan itu caranye..

salam..
(entry ni agak down sikit..tapi satu perkongsian..)
senja tadi..

hati terdetik menelefon mak..

-assalamualaikum mak..



-waalaikumsalam.. kenapo akak telefon sonjo2 ni?



-xdo.. sajo terasa nak telefon..



-Kak.. sipolan(jiran sebelah rumah + kawan masa kecik) tu dah meninggal..



-Ya Allah..Innalillah wainnailahirojiun..sobab apo mak?



-Dio bunuh diri.. gantung diri kat dalam rumah..

astaghfirullahalazim..
dan aku tergamam dan menangis.. 
janganlah kita tergolong dalam golongan yang mati sia2.. 
dan yang nak sedihnye.. 
kawan aku main2 masak2 dulu, main guli, main teng2, main baling2 selipar, main mercun time raye mase kecik2 dulu....
dan baik budaknye..
hormat orang tua..
kenapalah jadi gitu..
itukah pengakhiran hidupnye?
segala ape yang terjadi berdoa dan tawakallah kepada Allah..
jangan ambil jalan mudah..
lari dari masalah ..
dengan cara yang x diredhai Allah..

semoga kita dilindungi Allah..InshaAllah..
berikanlah sedekah Al-fatihah.. itu yang termampu..hmmm

-gee-

29 comments:

  1. Astaghirullahalazim..k'imi pun tumpang trgamam ;( trtanya2 jgk ni kn agaknya,...smpai nekadmm tu ;((((

    ReplyDelete
    Replies
    1. entahlah k'imi..
      rasa sangat tergamam dan terkejut bile mak saya bagitahu tadi..
      kenapalah murah sangat nyawa tu..
      jauhkanlah kita dari sifat begitu kan..hmm

      Delete
  2. salam kenal..

    kenapa lah pendek akalnya ye..

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kenal jugeee...

      tak tahu lah awak.. sedih saya pikirkan..

      Delete
  3. nekadnya :'( smga kita dijauhkan dri melakukan perkaran y dimurkaiNya >.<

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah aisya.. sedih kan.. iyelah kawan masa kecik.. baik pulak tu.. yelah.. semoga kita di jauhkan dari sifat2 yang begini..

      Delete
  4. Ya Allah. ...kenapa lah mcm tu sekali?????

    ReplyDelete
    Replies
    1. entahlah kak MP.. x berani nak tnya kat emak.. benda dah jadi.. hmmm

      Delete
  5. assalam,

    adalah alasannya tu..tertekan sangat kot...walau apa pun kita tak bolih ambil jln singkat nk selesaikn masaalah dgn cara bunuh diri..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam bunda..

      itulah bunda.. alasan macam mana pun .. jangan ah lari darinya dengan cara begini.. sedih rasa hati..meninggal sia2 bunda..

      Delete
  6. Ya Allah.....
    ngape le arwah pilih jalan tu..... kesian arwah...... takpele..jangan le kite sangke yang buruk2 pasei kematian die tu.... moge Allah ampunkan dose die.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu D-08..
      doakan lah arwah..
      saya tulis di sini supaya jadikan pengajaran..
      mak saya cerita pasal kematian arwah.. saya menangis.. x tahan.. rasa bersalah x boleh naak tolong arwah..hmmmm..

      Delete
  7. astafirullah..masalah apa sampai buat keptusan camtu..

    ReplyDelete
  8. mungkin.. akal nye x waras ketika tu, mungkin ade mslh jiwa yg kita tak tau.. bersangka baik :)

    ain follow doremon comel ni balik.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. iyelah kan..
      takkan secara suka2 nak buat begitukan..itulah.. gee pon harap sanagt.. supaya tiada yang mengata keluarga tu.. tapi mulut manusia..

      terima kasih follow ain..wink2..^^

      Delete
  9. al-fatihah
    moga jadi pengajaran buat kita semua
    sebak baca...

    ReplyDelete
    Replies
    1. al- fatihah..
      semoga dia berada di bawah lindungan Allah..
      hmmm..

      Delete
  10. astaghfirullah...

    nape jadi gitu...
    mesti ada citer di sebalik kejadian tu kan...

    moga2 roh nyer tergolong dalam golongan orang yang di rahmati Allah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kak eita..
      itulah kak eita..
      x tahulah..
      semestinye ade ceritanya kan..
      sedih tahu.. bile org yang kita rapat dulu..
      akhrnya begini..

      ya.. InshaAllah..amin..

      Delete
  11. salam gee.pertama sekali al-fatihah untuk arwah.pabila manusia tertekan..syaitan bijak mainkan peranan.bila jiwa sedang lemah,akal tak dapat berfungsi dengan waras..keluarga pulak tak tau apa masalah yang menimpa arwah...begitulah akhirnya sebuah kehidupan....

    memang keluarga tu takkan dapat lari dari sok sek jiran tetangga.yang penting doakan yang terbaik untuk rakan gee.mesti gee sedih bila balik kg nanti,sabar ye.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kak lea..
      al-fatihah..
      syaitan tu pemusnah umatkan.. sedih lah.. terkenang saya masa kecik2 dulu.. suka main baling mercun ke dia..(saya nakal dulu..)
      semoga keluarga die lebih tabahkan kak lea.. terkejut saya kak.. die lagi muda dari saya..hmmm...
      terima kasih kak lea..sayang awak..^^

      Delete
  12. Rasulullah dulu tak menyembahyangkan jenazah org yg bunuh diri...

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah yang menyebabkan saya bersedih sangt..sia2 amalan kat dunia.. hmm..

      Delete
  13. Kenapa begitu jdnya....yg mti kemalangan pown rietta susah nak terima...klu yg sndiri mencabut nyawa, apatah lgi....

    ReplyDelete
    Replies
    1. entahlah kak rietta.. sapa lah boleh terima kan.. mati sia2..
      kita doakan lah untuk arwah..

      Delete
  14. Apolah sobabnya kan Gee...putuih cinto agak eh...
    Takutkan... moga dijauhkan hendaknya

    ReplyDelete
    Replies
    1. entah lah kak hainom.. harap kita x tergolong dalam golongan cenggitu.. amin..

      Delete

mesin berkata-kata

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

~KeNaNgAN~hARaPaN~ImPiAn~MaSa HaDaPaN~ Copyright © 2012 Design by Ipietoon Blogger Template