Wednesday, June 5, 2013

flourrr arr.. flouracist..eh!! entah..?

salam!!!

wah...^^
makin ramai jadi peminat dorayaki ni..
terima kasih sebab sudi singgah dan membaca blog saya yang tah ape2 nih..
(terharu~~~ tears!!!)

okay2..
hari ni saya nak membebel sesuatu pasal ape yang saya tahulah..
boleh x adik2 semua!!!!
(boleh..boleh~~~ boooooleeeeehhhhh~~~)
uh!!!! bagus..
okay duduk depan cikgu..
(alahai baiknyeeee!!)

okay2!!!
sape masa kecik2 dulu suka makan ubat gigi!!
angkat tangan!!!
(krik2!!bunyi cengkerik...)

okay semua x nak ngaku.. xpe~~
okay tengok gigi masing2!!
eh ape kena dengan gigi?

okaylah tanpa buang masa gee nak cerita..
sesuatu yang agak penting..heee~~~
masa anak kita kecil2 ni ..
mestiah ibubapa yang prihatin.. selalu suruh mereka gosok gigi kan..^^

aqef!! pergi gosok gigi.. nanti berlobang gigi tu..
maka aqef pon pegilah menggosok gigi..
ubat gigi pulak berperisa strawberrylah, orenlah, dan so on..
kanak2 ni kalau kita x pantau.. mungkin habis ubat gigi tersebut ditelannya..

sebenarnya.. kanak2 yang suka makan ubat gigi ni ..
sangatlah bahaya..
betul~~~~
dari segi ape?

okay ubat gigi kita ni ade satu kandungan bernama flourida..
flourida ni sangat bagus untuk gigi sebenarnya..
ia menyaluti gigi kita.. dan memberikan kuasa seperti superman menguatkan gigi kita dari anasir luar..
sebab itu dia ada dalam ubat gigi..

tetapi buat kanak2..
jika terlebih ambil.. flouride itu akan meresap ke dalam darah dan pergi ke gigi kekal kanak2 yang baru nak terbentuk.. 
macam nilah.. keadaan gigi kanak2.. sebelum tumbuh gigi kekal..
dentist ni power tau.. tengok gigi jer dah tahu.. umur budak berapa tahun..
huahuahua..


dan terdapatlah tindakbalas distu.. akhirnya...

hah
ini akibat eh!!
FLUOROSIS
yang ni tahap teruklah..
kalau anda nak ke senyum dengan gigi begini.. malukan..
tapi itulah..
kenalah bertindak lebih awal..

hah.. yang ni.. nampak x.. hitam2 plus lobang2 kecik kat gigi tu..
kesian.. kes gini memang x mau senyumlah..

yang ni kes mild jer.. putih2 plus kuning2 sikit..
tapi kes gini sebenarnya paling banyak saya jumpa
kat klinik.. hmmm
betulll~~~

gosok xpe.. 
sebab kandungan flourida dalam ubat gigi kanak2 sangat sedikit berbanding org dewasa..
cuma perhatikan mereka semasa gosok gigi..
sebab kanak2 ni ade yang belum pandai meludah..
mereka telan..
jadi kita kena ajar mereka..

nampak simple jer..
tetapi penting tauuu!!!
hurp2..
sekian perkongsian saya..

-gee-


44 comments:

  1. salam my lovely sista..

    bagus n3 ni dr gee.kak lea pernah baca artikel bubuh ubat gigi sebesar kacang peas(sikit je)..di atas???bukan...bukan di atas berus gigi kita yang dewasa,melainkan gigi kita tinggal seketul.

    di atas berus gigi anak2 ler.anak kak lea yang kecil tu memang sukakan yang berperisa :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kak lea trelovely..hehehehe..
      haah betul.. guna sikit jer..
      tapi mmg guna untuk dewasa byk tu untuk dewasa.. dan untuk kanak2.. kita calitkan kat seluruh permukaan berus gigi..alah macam buat ising kek.. ratakat permukaan kek.. hah gitu..
      cam tu lah saya belajr..(eh buleh jadi entry ni..hmmm..)

      nampaknye kak lea.. kena tengok die makan ke.. atau gosok gigi..hehehe..^^

      Delete
  2. anah selalu telan ubat gigi..hehehe sebab nak tekak rasa berangin dan nyaman
    !

    ReplyDelete
    Replies
    1. gulp!!! anah... sila bukak mulut nak tengok gigi tu..
      adeh..bahaye2..^^

      Delete
    2. ahhhh...(tgk kat cermin)
      lawa jerrrr..
      *kelip kelip

      Delete
  3. ehe...untuk mia,..akak belikan khas untuk kanak-kanak,....so selamat kalau dia nak telan...siap ada perasa strawbery,..oren.apple...hik...hik...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Okay tu kak izan.. tapi kena ajar awal2.. macam mana nak meludah. Dan paling bagus kita gosok gigi bersama2 dehgan ank2
      Merapatkan hbngan.. dan boleh ajr dia gosok gigi.. selalu monitorlah.. sebab penjagaan awal gigi ni penting.. sebab bila besar nnt.. xdelah masalah..^^

      Delete
  4. siap ade pengeluo ubat gigi ni tulih kat kotak... selamat jika tertelan..... itu kalo tertelan... kalo saje2 makan...... memang tak selamat le... sebabnye...kate le gosok gigi 2 kali sehaghi...... sekali gosok.....sekali makan....... 2 kali gosok... 2 kali makan..... haghi2 gosok... tak terkumpoi bende tu dalam perut???..... itu yang bahaye tu...... apepun cik Gee GTG ...tq le berkongsi bende ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah..awok.. kalau tertelan xpe dok.. tapi kalau kita yang besar ni takpe.. xde effect sebb tertlan ubat gigi kat stuktur gg kite..hihihi..
      Cume kalau makan pure flourida tu.. baru ade komplikasi die.. boleh keracunan tau.. tapi kalau setqkat ubat gigi tu.. kena mkn sedozen kot..hahahaha..
      Tapi awok.. memang ade eh yang suka mkn ubat gg.. alahai.. xde benda lain ke nak mkn..hahahaha.. kalau budak2.. boleh paham lagi ye dok..^^

      Delete
  5. la patut la pernah tgk gigi kazen camni..kes mkn ubat gigi rupanya..kena gitau budak2 tu la lepas ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Huh? Iye ke.. yeay.. bagitahu cecpat.. x pon tengok2 ubat gigi kat umah tu.. cepat abis ke..hahahah..^^

      Delete
  6. alahai..kena alert ni..budak que faiz ni suka sgt telan ubat gigi strawberrynya,huwaaa!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. hah... kena selalu perhatikan tu k'imi..
      karang dah besar.. malu nak senyum die nanti..^^

      Delete
  7. Heiiii Ye ke Geee..... Gelinya.... Part yg ada gigi kekal dlm gusi tu ...
    Yg lain pun geli gak.....hehe
    Tq info ni gee

    ReplyDelete
    Replies
    1. iye kak okje...
      macam nilah keadaan gigi kanak2 yang sebenarnya..
      haha.. jangan geli kak..
      ni semua biasa..haha..
      welcome kak okje..^^

      Delete
  8. anak buah yumida yg pic last tu
    hadoi..even dia dah besar pjg...umur 12 thn..payahnya nak gosok gigi
    apatah nk gosok gigi..nak sikat rambut pun malas..sampai rambut bergulung2
    kengkdg macam nak tegur je..apasal malas sebegitu
    tp x berani takut mak bapak dia kecik ati
    coz anak buah ni belah my hb
    buat donno je la

    ReplyDelete
    Replies
    1. hah.. tengok ni.. ni contoh2 mak sedara yang prihatin..
      ala.. kak yumida.. bagilah hadia ubat gigi ke.. berus gigi ke.. cakaplah dapat free..
      ade lebih.. tu yang kasi die tu..
      mane tahu.. beliau sedar pulakkan..^^
      memang takut nak tegur org ni.. takut terasa.. kang dikatenye kite lelebih pulak.. mak die relax jer..kan..^^

      Delete
  9. sy pernh makan gax , biasa r budak2 suka mncuba >.< huhuhu~~ adoyaiii... dr. sy nak tyaaa... gigit ais un mybbkan gigi rosak ekh?? :)) ce dr ulaskan.. >.<

    ReplyDelete
    Replies
    1. huh..!!!adeh.. meh ketuk kepala sikit..^^(gurau..)

      ape yang saya baca lah.. ais ni keras..
      jadi.. bile kita ni terlampau suka gigit ais.. gigi kita akan boleh pecah.. dan akihirnya.. kita akan dapat simptom macam gigi sensitive.. dan paling teruk.. bila kita gigit makann boleh sakit.. betul..
      jgn buat ye..^^

      Delete
    2. ooo... >.< dah kurangkan amalan gigit ais.. hohoho .. thanks ^^v

      Delete
  10. Ngeri plak rietta tgk picta yg pes tu...neway..salam perkenalan...rietta pown ada kazen yg suka sgt gosok gg...bkn nk gosok, tpi nk mkn....huhuhu....tpi kitorg pntau, puas juga nk ngajar dia...sbb ykut skit pwut...

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam perkenalan kak rietta..
      owh.. sangat pelikkan.. kenapalah suka makan ubat gigi.. adeh.
      guanelah tu kan..
      bagus kak rietta..
      keep it up!!! hurp2!!!

      Delete
  11. cute je doremon tepi nie..haha~gelek..gelek kasi kurus yea...hihi~
    salam perkenalan.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. cute kan.. tak leh kurus pon kak nieyl..
      makn byk sangt..^^
      salamperkenalannn..^^

      Delete
  12. Replies
    1. salam shafiq..
      selamat berkenalan..
      sama2..^^

      Delete
  13. ngeeee.. saya sayang gigi saya ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. heee~~~ saya sayang gigi saya dugakk!!^^

      Delete
  14. masa kecik kecik, saya pon suka telan ubat gigi... dan saya gunakan ubat gigi untuk memerahkan bibir... koh koh koh

    ReplyDelete
    Replies
    1. hui... cer tengok gigi cik ojin..hahaha
      amboi.. sekarang merah x bibir tu..hahaha
      yang ni lawak(saya senyum sikit..^^)

      Delete
  15. nasib titew takde gigi...
    hahahahhaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha,..
      alah..
      xpe.. buleh bua baru.. boleh pilih kaler lagi..

      Delete
    2. hahahaha...
      yang kaler biru ada tak?
      hahahahhaha

      Delete
    3. boleh!!! segala macam boleh..
      saya yang buatkan..
      tapi rege kita bingcang ye.. mahal sangaddd...^^

      Delete
    4. tang mahal tu yang bernanah sikit telinga tu..
      hahahahha...

      kurang lah sikit kak....

      Delete
    5. alah..
      xde2.. no excuse..
      letih tau nak cari tepung wat ggi tu..^^

      akak buat bisnes dik..
      akk kena makan 8 kali sehari..^^

      Delete
  16. bila tengok gambar yg Gee kongsikan ni..cepat2 akak pnggil si bongsu akak..10 tahun..punyelah tak barapa rajin nak gosok gigi...
    Nmpak sngat muka dia yg terkejut...Siap angkat tangan janji lepas ni nak rajin gosok gigi...hihihi..
    Thnks dear atas perkongsian ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hai kak MP hehe..
      bagus kak MP buat cenggitu..
      umur 10 tahun.. mestilah gigi kekal banyak dah tumbuhkan..^^
      mmg dah wajib jage dah sebb lepas tu xde gigi dah kalau dah cabut kan..^^
      sama2..^^

      Delete
  17. Gigi sy dah jd cmni. Tp baru tompok putih. Baru nak jadi. Mcm mana nak tangani?

    ReplyDelete
    Replies
    1. nak tangani.. x boleh dah laaa.. nak ubati.. beruslah gigi, dan jaga kebersihan mulut anda..^^

      Delete

mesin berkata-kata

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

~KeNaNgAN~hARaPaN~ImPiAn~MaSa HaDaPaN~ Copyright © 2012 Design by Ipietoon Blogger Template