Sunday, April 28, 2013

tips memilih kawan... versi cik talib(ayah den..)

20 comments
salam semua..
yang sasa dan kacak bergaya..
hehe..
kali ni nak cakap pasal..


tips.. memilih .. lawan..kawan..
(nada suara doraemon sikit..^^)

satu hari..
malam yang tenang duduk seorang anak dara berhadapan ayahnya..
bercerita-bergelak ketawa..
satu ketika..
ayahnya bercerita mengenai kawannya..
ayahnya mempunyai ramai kawan..
kawan2 nya terdiri dari pelbagai lapis dan sudut merata tanah air..
dia bercerita dengan penuh bersungguh-sungguh..
si dara melihat dan mendengar dengan kusyhuk..
kerana jarang sekali dapat berbual panjang dengan ayahnya..
(okay surrender..saya anak ayah..wee~~)
kerana selalu merantau jauh..
dek kesibukan menuntut ilmu..

-akak tahu macam mano nak test samo ado kawan itu baik ko tidak?

-eh!! boleh tau eh ayah? macam mana ek? nak tau2!!(sambil angkat tangan..ok yang ni tipu~~)

-sonang jo tu..(sambil jari mengulas-ngulas misai.)

-ye lah macam mana..(excited .. mata bersinar-sinar..)

-okay macam ni.. bab makanan..test diorang kat situ..

-ehhh!!!! makanan?

-haah..macam ni.. cubo satu hari..akak poei makan dengan diorang..maso nak bayar..akak torus bayarkan..
 bilo kali kedua..ajak pulak laei diorang poei makan.. lopeh tu maso bayar..akak bayar..

-ehhh..bangkruplah akak nanti yah!!

-ish!!den lopuk gak kang budak ni..dongar dulu..cito tak abih laei ni hah..

-ok2.. maapkan hambe..

-kali kotigo.. poei makan lagi sekali dengan diorang.. lopeh tu abih makan.. akak duduk sonyap jo..
 tengok dio buek apo...kalau dio buek tak tau..siap bersiul-siul lagu jamal abdillah..akak kotuk kepalo dio tu..

-hah!!

-eh!! xdolah..kalau diorang duduk buek tak tau..mako.. akak tinggalkan dan jauhkanlah diri dari berkawan dengan mereka..berkawan boleh..tapi jangan rapat.. mereko tu parasit.. tetapi kalau tanpa disuruh atau dio menghalang kito belanjo dio lagi..dan paling baguih eh..dio yang belanjo balik..hah!! itulah kawan yang sebonar eh..jadi berkawanlah dengan orang yang macam tu..

p/s: kawan makan kawan memang banyak..tapi ramai juga kawan yang sejati ade kat luar sana.. macam korang2 semua.. terima kasih menjadi kawan saya..^^
maap yer kot tak paham loghat nogori tu..(sambil menundukkan kepalo..)

ikhlas dari perbualan gee ngan ayah gee..suatu masa dulu..^^
lame dah..

-gee-

Friday, April 26, 2013

kalau saya rindu...

18 comments
salam 
awak2 semua yang kacak dan manis2 semua..
wewitt!!
^^
semoga jumaat ini membawa keberkatan buat semua..

hari ini.. saya nak menceritakan mengenai..
kerinduan..(huuiiii , tajuk jiwang tu..weewitt^^)

bila rindu..
terkenangmu sayang..lalalala..

saya serius rindu dengan mak dengan ayah saya..
tapi semenjak dua tiga bulan ni..
mereka sangat sibuk..
mereka kuat berpolitik tau..
huiii..sibuk sangad..
semoga pilihan raya ni habis cepat2 lah..
bolehlah mereka berehat puas2 lepas ni..
saya telefon pon dapat cakap 3 minit jer.. 
(mana puas..!!!)
(biasa 2-3 jam baru boleh berhenti.. serius..untuk lonely person macam saya ni..)
wuarghhh..

cik talib..


satu hari yang hening..


titit..titit..
kluck..
assalamualaikum..
assalamualaikum ayah..
ayah sibuk ker?
haah ayah sibuk..(ye2.. kejap2..)
jap2.. nanti ayah tipon balik ..


2 hari kemudian..masih menghitung hari bilalah beliau nak telefon balik..

wuarghhhh~~~

ye demam pilihanraya makin terasa..^^adeh~~


cik liza..

tittit~~titititiitt~~
kluck..
assalamualaikum..
hah kakak.. waalaikumsalam..
mak kat mana?
mak(syrittteehhhjhgds~`~ bunyi bising..) ni ada..(sadhgafjhagskjf-bising lagi..) ade blaa..
ape mak x dengar..
nanti(dhsdfjasjaddgaa-bising lagi..) telepon...

akhirnya aku mengalah..
mak nantilah akak telefon balik..
MyEm0.Com

 oleh itu untuk melepaskan rindu..
saya melihat-lihat gambar-gambar lama..
tak cukup dengan itu..
saya ~~~~~

ye google map..
tengok rumah saya..
^^
maapkan saya..
saya rindu mereka..sob2~~

-gee-

Thursday, April 25, 2013

budak ini x malu..^^

14 comments
salam..

hehehe..
lama saya x hupdate ye x?

sebenarnya.. hari ni saya happy..wee~~~
saya dapat hadiah..(blushing..sambil tangan mengosok meja..)

saya tidak pernah berjumpa pun gerangan tersebut..
baiknya hati beliau memberikan saya hadiah..
alahai..
macam mana saya nak balas budi ni ye?(macam nak balas juadah berbuka pulak..)
saya malu..
tapi saya suka..weee~~~~
alah ..macam mana ni..
barang pon dah dapat..
heemmm.. sayang lah awak sangat2..^^

saya tak sangka beliau sanggup menghantar secara pos laju menggunakan pos syarikat swasta..
untuk menghantar hadiah tersebut..
penat2 pulak balik kerja..(sangat terharu!!tearss!!!!)
serius saya sangat terharu..

saya tak pernah dapat bungkusan macam tu.. arghh!!
gembira yang tak terkataa..!!!
lagi2..  hadiah tu..sangat2 lah saya suka..
dapat jer dari kotak terus saya peluk sambil bawak tidur tengahari tadi..
(eeee.. x malu macam budak2!!)

perkenalkan lah..
DORAEITA^^!!
yeay!!!
terima kasih kak eita
wee~~
(maapkan saya yang x malu ni..aigooo~~~)
tapi saya excited..
my first patung doraemon..
yeay boleh tidor dengan dia malam ni..

p/s: jangan jeles..yeay!!(sambil lompat2 keirangan..)

tiba2..woi!!! runtuh karang blok ni!!
kedengaran orang sebelah menjerit..
(okay2..yang ni saya tipu..yeay^^)

-gee-

Friday, April 19, 2013

phobia....~~

36 comments
salam ..
awak2 yang cantik dan hensem ciptaan yang esa semua..^^
hari ni.. untuk entry ke-2..
saya nak cerita pasal ..

PHOBIA..

ha..phobia ni adalah perasaan takut yang melampau atau takut yang tak rasional atau kebencian terhadap sesuatu..
sapa ade phobia kat sini??(kembangkan hidung masing2..)
saya selaku manusia yang kerdil..
takut kepada Allah itu adalah pasti..
tetapi ada benda lain yang saya phobia..
setiap benda yang saya phobia tu mesti ada kenangan disebaliknya..

LABAH-LABAH
kenapa?
pada satu hari yang terik mataharinya..
ketika saya di bangku sekolah rendah lagi..
saya menolong emak mengangkat  menolak tayar yang ditanam pokok kelapa kecik..
selesai menolak satu tayar..
saya beraasa sesuatu yang aneh berjalan2 didalam baju saya..
geeeliii gila..dengan perasaan empat pasang kaki yang tajam merangkak-rangkak..
lantas saya menyingkap baju..
argghhhhh!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 
saya lari kearah emak..
mak labah2!!!!!!!
ye!! saya nangis sambil mengigil-gigil..
sebelum sampai ke mak.. labah2 itu jatuh dengan sendiri..
kak liza terus menekan labah2 itu dengan kakinya..
semenjak itu saya terus trauma dengan labah2..
dan satu hari di kuliah.. sedang prof bagi kuliah..
(biasanya saya akan duduk di depan..)
tiba2 kecoh dibaris belakang saya..mengatakan ada labah kat tempat diorang..
saya secara automatic..bangun dan blah..muahaha..
(tanpa saya sedari saya dah kat luar dewan..)
adeh~~~

ULAT BULU
sedang seronok bermain bawah pokok rambutan cik talib..
(ye saya suka main sorang2.. sebab anak pompuan tunggal masa kecik dulu~~)
tetiba tangan rasa gatal yang teramat sangat..
sedang elok sahaja..
seekor ulat yang berbulu warna merah menyala..
berbadan kuning pekat dan bermata hijau..
menjalar di tangan kerdil itu..
saya terus masuk bilik air..
mak dan ayah takde..
saya memandang baju itu sejam lamanya..dengan tangan yang membengkak di beberapa daerah
dan kemudian saya belasah baju tu sepuas-puas hati saya..
tetapi pelik ulat yang berbulu itu telah hilang dari pandangan..
dan sehingga sekarang saya xkan lupa..
bahayanya ulat bulu..adeh..

AMBIL SERAI
seorang manusia sedang leka mengambil serai di hadapan rumah..
atas permintaan kak liza nak masak gulai masak lomak cili padi yang femes itu..
psssttt..pssssttt(terdengar bunyi mendesah-desah..)
tapi tidak di hiraukan oleh nya..
psssstttt..pssstttt..(semakin kuat pula bunyinya..)
dia pon menoleh ke belakang..
ye.. seekor makhluk tengah mengembangkan tekaknya..
menyambut kedatangan saya..
lantas saya tersentap dan saya melompat ala2 lompat galah dan mecederakan batang serai kak liza..
sambil menjerit-jerit kegirangan ketakutan..
cik talib segera kearah anak perempuannya..
kenapa kakak?
ular yah!!!
kemudian saya terus masuk kerumah..
berjanji xkan ambil serai lagi..
dan tugas itu diserahkan kepada orang lain..
tapi yang peliknya.. saya x salahkan ular tu..^^'

CERITA SERAM
cerita seram ni bukanlah cerita hantu semata-mata..
tetapi cerita yang macam final destination ke, the saw, anaconda  ke..
dan ye.. itu cerita favourite kak liza dan cik talib..
yang ganas tahap melampau..(berdarah sana sini..)
dan mak pernah ajak saya teman dia tengok cerita orang makan orang..
masa tu saya umur 12 tahun..
dan ye..
saya demam sebulan..
saya menangis secara tiba2 tanpa sebab...dan berlanjutan berbulan-bulan lamanya..
dan saya x boleh duduk sorang2..nanti saya nangis..
(saya rasa semua orang suka makan orang..)
kemudian mak saya x pernah ajak saya teman dia menonton filem2 kegemaran dia lagi..
dan start dari itu saya lebih suka duduk dalam bilik masa diorang tengok cerita sama2..
sambil menekup telinga didalam bilik..
(true story..)
sekarang kalau orang tengok cerita seram ..
saya akan pejam mata dari awal cerita sampai habis cerita..

p/s: saya nak letak gambar.. tapi bila gugel..tak sanggup saya nak save dan letak kat page ni..hahaha.. maapkan saya..adehhh~~~

-gee-

solat istikharah

16 comments
salam.. 
jumaat yang mulia ni..
saya nak kongsi something..^^
terimalah sedikit pengetahuan dari saya yang kerdil ni..

SABDA RASULULLAH S.A.W
"jika salah seorang dari kamu mengkehendaki sesuatu perkara, maka solatlah dua rakaat selain dari solat fardhumu. kemudian ucaplah,'Ya Allah, aku beristikharah kepadamu dengan ilmumu, aku meminta penilaian mu dengan kemampuan mu, dan dan aku meminta kepadamu dari kurniamu yang sangat besar. Sesungguhnya, engkau berkuasa dan aku tidak berkuasa. Engkau mengetahui perkara2 yang ghaib. Ya Allah, jika Engkau mengetahui perkara ini lebih baik bagiku dalam urusan agamaku, kehidupanku, dan kesudahan urusanku atau urusan dunia dan akhiratku, maka putuskanlah dan mudahkanlah urusan ini untukku. Kemudian, berkatilah untukku di dalamnya. Ya Allah, jika engkau mengetahui bahawa itu buruk bagiku, sama ada dalam urusan agamaku, kehidupanku, mahupun kesudahan urusanku atau urusan dunia dan akhiratku maka palingkanlah aku darinya, serta putuskanlah yang terbaik untukku dimana pun berada. Kemudian, redhailah aku dengannya.' Dan, hendaklah dia menyebut hajatnya."

(HR. Bukhari, Tirmizi, Nasa'i dan lainnya)


solat ini dilakukan bila seseorang itu memiliki niat atau hajat, tetapi masih ragu2..
sebagai contoh, jika kita ingin memulakan perniagaan, tetapi kita masih konpius nak teruskan ke tidak..
ha solat ni bantu untuk kita predict samada usaha itu perlu di teruskan atau tidak..

BAGAIMANA JAWAPAN ITU SAMPAI?

mimpi
bila dah selesai solat, terus tidur(kepala diutara, senget ke barat dan dalam keadaan suci)
masa tidur kita akan dapat mimpi..
jika tidak datang pada malam pertama..
buat lagi..sampai kita yakin..kita dah dapat petunjuk..

firasat
ia datang dalam situasi atau petanda yang kita hadapi
contohnya..
seseorang nak buat perniagaan, tiba2 datang seseorang yang x dikenali membawa sesuatu..
dan secara tiba2 orang tu cakap,"teruskan saja,"
mungkin itu firasat yang terbaik untuk meneruskan perniagaan

ketetapan hati
Allah berbisik dihati orang yang berhajat..dan menybabkan ia menurut kata hatinya dan meneruskan usaha..

petunjuk dengan cara Allah menjauhkan ahli istikharah itu dari perkara buruk dan mendekatkannya kepada perkara baik.
ini terjadi bila mana kita tak dapat ape2 petunjuk dari 3 jalan diatas.. maka Allah mengelakkan kita dari perkara buruk..dan membuka kita jalan ke arah yang terbaik kepada kita..

okay sekarang...

CARA SOLAT
Daku solat sunat Istikharah dua rakaat kerana Allah Taala.

Rakaat pertama, bacalah Al-Kafirun (1 kali).
Rakaat ke-dua, dibacakan Al-Ikhlas (1 kali).
@
Rakaat pertama, bacalah ayat Al-Kursi (7 kali).
Rakaat ke-dua, dibacakan Al-Ikhlas (11 kali).

Dalam sujud akhir, baca tasbih berikut sebanyak 40 kali:

Maha Suci Dikau yang tiada ilmu bagi kami kecuali apa yang Dikau ajarkan (tunjukkan) kepada kami. Sesungguhnya Dikau Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana!

 Sebelum bangkit dari sujud, mohonlah kepada Allah SWT. dipertunjukkan jalan yang betul dalam membuat keputusan dan pilihan.
Selesai memberi salam, bacalah selawat untuk dihadiahkan kepada Rasulullah SAW., para sahabat Baginda, para wali Allah dan seluruh umat Islam.

doa

" Ya Allah, sesungguhnya aku meminta pilihan yang tepat kepadamu dengan Ilmu pengetahuanmu, dan aku memohon kekuasaanmu. (untuk mengatasi persoalanku) dengan kemahakuasaanmu. aku mohon kepadamu sesuatu dari anugerahmu yang Maha Agung. Sesungguhnya, Engkau Maha Kuasa, sedang aku tidak berkuasa. Engkau mengetahui, sedang aku tidak mengetahuinya. Dan, Engkau Maha Mengetahui hal yang ghaib, Ya Allah, apabila Engkau mengetahui bahawa urusan ini(sebutkan hajat dan persoalan anda) lebih baik dalam agamaku, dan akibatnya terhadapku di dunia atau akhirat berjayakanlah untukku, mudahkan jalannya, kemudian berilah berkat. Akan tetapi, apabila Engkau mengetahui bahawa persoalan ini lebih berbahaya bagiku dalam agama, ekonomi, dan akibatnya kepadaku, maka singkirkanlah persoalan itu, dan jauhkan aku darinya. takdirkan kebaikan untukku di mana saja kebaikan itu berada, kemudian berilah kerelaanmu kepadaku."

zikir

 1.membaca يا مقدم (yaaa muqaddimu - maha mendahulu) dan يا مؤخر (ya muaakhkhiru - maha mengakhir) sebanyak 872x

2. membaca يا شهيد (yaa syahiid - Maha menyaksikan) sebanyak 350x

3.membaca يا كبير(yaa kabiir - maha besar) sebanyak 263x

4. membaca يا مقيث (yaa muqiit) sebanyak 581x

sekian..

rujukan petikan buku "pelbagai jenis solat untuk mengatasi masalah hidup" H.M. Amrin Rauf (ms135-146) dan website link dan link..^^

-gee-

Thursday, April 18, 2013

bila orang kawen.. kita..

16 comments
salam...

hai awok2 semua..
adakah anda semua sihat..

pssttt..
saya nak cerita ni..^^
kikiki..
alaaa~~~ malu la nak cerita..
dekat lah sikit.. nak bisik ni..
(okay siapa nak lempang die dipersilakan..^^)

hehehe....
ok.. saya serius pulak..
sebenarnya saya nak cerita..

pada satu hari yang hening..
malam yang pekat gelita..
sekitar pukul 8.30 malam..
kedengaran tablet berdering..berkali-kali..(hint macam lagu blog ni..)
tetapi pemilik samsung tablet itu tidak menyedari..
terus hanyut..
terlalu letih dengan kesihatan yang tidak menentu..

keesokkan paginya..
pemilik tablet itu mendapati..
beberapa miss call dari orang yang sangat dikenalinya..

disebabkan kreditnya habis ditelan dek menelefon pesakit..
digunanya fesbuk untuk menjana komunikasi dengan makhluk yang menelefonnya..
tetapi tiada jawaban..
hatinya gak kerisauan ..
kerana makhluk tersebut jarang sekali menelefon..
lantas dia menelefon kak liza..
merangkap naib presiden keluarga cik talib..

sebelum sempat bertanya,
hah!! kak kenapa bangah telefon akak..akak x angkat?(uii garangnye..)
la.. mak orang x sihat..
dia nak tanya..
tanya ape..
dia nak tanya akak..nanti dia kawen, nak buat tema warna ape..?

dan saya
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
KENAPA TANYA SAYA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
(hantuk kaki kat papan)

argghhh~~~~
adakah saya pernah mengalami situasi berkahwin itu..
adakah saya pernah menguruskan persandingan orang ?
adakah layak menjawab soalan itu..?
adakah..?
(sila jawab!!)

p/s: sebenarnya baru je tadi dia telefon balik..(dah 2 hari baru telefon..)
saya pon cakaplah kat dia warna hijau putih.. sebab tunang dia buat warna biru putih..
nampak x demam pilihanraya di situ..kiki(selamat mengundi..)

err..baru ingat nak suruh dia buat tema doraemon..(eh x boleh tu tema kawen saya nanti..)
mesti meriahkan..^^

beliau nak kawen dah hujung tahun ni..^^

-gee-

Monday, April 15, 2013

ayaq liuq mengaliaq..~~

25 comments
salam..

pada hari semalam yang bergelora..
kelihatan doraemon terpinga2..
entah dorayaki punya salah atau nobita punya kerja..
berbelas kali mengulang ke tandas..
kejap memuntahkan kembali apa yang berselirat di perut..
sekejap..erkkk...(x payah cerita.. mana tau ada orang makan dorayaki ke..)

serba tidak kena lagaknya..
lantas teringat antibiotic peninggalan teman..
dimakannya..
dah belajar .. diagnose sendirilah penyakit ape..
dan beliau mampu memamah nasi air sahaja hari itu..

hari ini beliau kembali ceria sedikit..
walaupon masih tinggal sedikit sisa peperangan dalam perutnya..
sarapannya hanyalah segelas susu..
tengaharinya tidak menjamah apa2..(sibuk nya hari ni!!)

petang itu..
beliau kelihatan segar..
ingin makan sesuatu yang berkhasiat ..
maka pergilah beliau di kafe berdekatan..
tiada apa yang tinggal..
melainkan mee goreng yang nampak seperti kaya dengan zat galian..

dia pon membelinya..
sampai bilik.. seusai solat asar..
beliau bergegas untuk mengisi perot nya yang 2 hari x berapa  diisi..
dannnn...
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

MASIN GILER!!!!!!!!
(macam letak sekawah garam)
why??? i am so hungry right now..
(macam tulis kat sini ko boleh kenyang..)
wuargghhh~!!!!!!
(sampai hati akak tu memperdayakan saya dengan mee goreng dia!!!)
dah dua hari saya x makan proper..
wuarghhh!!!!
bagi balik 3 ringgit saya..(x pe saya halalkan..)
sob2.. mentang2 lah saya perantau..(err ade kena mengena ke?)

p/s: jangan lah meniaga gitu.. kecewa orang yang baru nak sembuh macam saya ni..sob2..

err.. nak dorayaki boleh?

-gee-

Friday, April 12, 2013

tik tok..tik tok..

20 comments
salam...

sambil menyusun jari ..
memohon ampun..
lama saya x hapdet blog..kiki..
sebab saya pergi bercuti..
selama 6 hari..kiki..

saya bercuti ke johor..
dan percutian ini di buat sehari sebeloum bertolak..
(telepon cik liza nak minta kebenaran masa dalam bas kikiki..jangan jadi macam saya..take note)

saya jumpe hello kitty..(cis doraemon xde..)

saya pergi legoland..(bapak mahal harge die..)
rumah yang terdiri daripada encik2 lego..
ok saya ngaku saya nampak matang.. tapi pikiran saya masih kebayi-bayian..^^
ni pon semua lego..



saya buat baking projek dengan kawan..
dannn...

saya telah pergi ke singapore..(wuhuuu~~~bapak mahal..nasib baik ada orang belanja..kiikiki..)
pagi buat pasport.. petang menceroboh  singgah ke singapore..
okay gambo ni diambil dari dalam kereta..
malas nak keluar..^^

percutian yang mahal..
tapi jimat..
sebab penginapan, transport PERCUMA...(muahahaha)

serius saya x idea nak hapdet ape..
saja je nak jeleskan korang..hihihi..
pergilah legoland.. sangat best..(ok tipu~~~ biasa2 jer.. kalau untuk budak2 best lah..hihihi..)

p/s: lepas ni nak pergi universal studio lah.. lagi ngeri roller coaster dia kiki..
setakat legoland tu.. patah tengkuk jer..huhuhu

-gee-

Monday, April 1, 2013

kisah sebuah cermin

22 comments



1 day
selesai merawat patient..
biasalah prostho(gigi palsu)..
muka patient mesti putih sana..putih sini..(x termasuk ada yang berdakwat )
nak bagi cermin..(suruh bersihkan muka..)
-eh!!! pak cik cermin saya hilanglah..(malaun mana lah yang ambil..)
-x pe lah doktor.. tikus ambil tak..hihihi..
dan akhirnya..
terpaksalah pinjam cermin kawan..kikiki

2 day
patient yang sama..
sementara menunggu dr datang..
-OH!! doktor.. pak cik terlupalah..(sambil memandang dengan serius)
-terlupa apa pakcik?(kerut 2 kening sikit..)
-pak cik ingat nak beli cermin ke doktor..
errkk!!!
dalam hati..
(adeh pak cik.. pak cik datang pon saya cukup bersyukur dah)
aku mampu gelak jer..

3 day
aku lewat sikit..(ada kelas..)
pakcik tu datang sambil berdiri memandang meja aku..
dari jauh aku menyapa..(saya kan peramah orangnya..kiki)
-pak cik!! sampai dah?(dah pakcik dah ada kat situ.. dah sampai lah tu..tanya lagi)
-hah!! ni doktor.. cermin.. semale pergi pasar male .. teringat ke doktor..
(dalam hati.. argghh!!! saya ingat pak cik gurau..)
terima kasih pakcik.. cermin pakcik amat saya hargai..kikiki..^^

mirror2 in the world..
who are the most kind patient..
PAK CIK IBRAHIM!!!

p/s: pandai pakcik troll saya ye..kikiki..

-gee-


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

~KeNaNgAN~hARaPaN~ImPiAn~MaSa HaDaPaN~ Copyright © 2012 Design by Ipietoon Blogger Template